Geschreven door
Support the line
Datum
mei 11, 2022

De officiële datum is reeds bekendgemaakt: vanaf 1 juli 2023 stopt de verwerking van data in Universal Analytics (UA). Dit klinkt nog ver weg, maar het is juist nu de tijd om over te stappen naar Google Analytics 4 (GA4). 

Al je verzamelde data uit UA wordt namelijk niet meegenomen in GA4. Om te voorkomen dat je geen vergelijkingen meer kan maken met voorgaande periode, is het van belang om vóór juli 2022 GA4 op te zetten en deze twee diensten tegelijkertijd te laten lopen.

De 5 grootste voordelen van GA4

  • Website & app metingen in één analytics-property
  • Privacy gericht (dus geen inzicht meer in IP-adres) 
  • Niet afhankelijk van cookies
  • ‘Machine learning’ functionaliteiten (AI), waardoor je een completer inzicht krijgt in de conversies en het gebruikersgedrag 
  • Integraties met andere Google-producten

De 5 grootste nadelen van GA4

  • Historische data uit UA kan niet worden overgezet naar GA4 
  • Data wordt maximaal 14 maanden bewaard 
  • Door de nieuwe manier van meten word je verwelkomd in een totaal nieuwe omgeving (en dat is even wennen)
  • Het is nog niet mogelijk om eigen doelen en filters in te stellen in GA4
  • Statistieken over verandering in gedrag zijn verwijderd. Denk hierbij aan het bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage

Voordelen voor Google Ads

  • GA4 heeft een diepere integratie met Google Ads
  • Nieuwe waardevolle inzichten (zoals specificaties van de doelgroep)
  • Betere campagne en remarketing prestaties

Wil je straks niks missen van je data? En wil je vanaf 2023 je nieuwe statistieken blijven vergelijken met je historische data? Activeer dan vandaag nog Google Analytics 4 in je Google Analytics account.

Benieuwd naar hoe je dit doet? Met het 6-stappenplan van onze Google experts heb je het in een paar minuten geactiveerd.

Tags
Categorieën