Geschreven door
Support the line
Datum
februari 16, 2017

Wat is Snapchat?
Snapchat is een app voor je smartphone waarmee je foto’s en filmpjes maximaal 10 seconden kunt delen met je vrienden. Je kunt de foto’s/filmpjes ook in je verhaal zetten, waardoor deze 24 uur zichtbaar zijn. Je kunt verschillende filters, lenzen en stickers gebruiken om de foto’s/video’s nog leuker en persoonlijker te maken. Snapchat is onderdeel van het moederbedrijf Snap Inc. wat binnenkort de beurs op zal gaan. Samen met Instagram behoort Snapchat in Nederland tot de snelst groeiende sociale netwerken.

Snapchat voor bedrijven?
Snapchat is voornamelijk goed in te zetten als marketingtool wanneer je mensen aan je merk wilt binden. De app is in Nederland het populairst onder de leeftijdscategorie twaalf- tot negentienjarigen. Dit betekent dat deze moeilijk te bereiken doelgroep, via Snapchat juist erg goed te bereiken is.

Door een kijkje achter de schermen te geven, sneak previews te doen of kortingscodes te verspreiden, worden mensen getriggerd om kennis te maken met het merk/bedrijf. Adverteren via Snapchat is in Nederland helaas nog niet mogelijk, maar er zijn genoeg andere manieren om met deze hype mee te gaan. Snapchat voor bedrijven is een uitdaging, maar met een gezonde dosis creativiteit kom je een heel eind!

 

  1. Gebruik My Story voor verhalen
    Plan van tevoren een beetje wat voor verhaal je wilt maken, want je kunt geen Snapchats invoegen tussen je verhaal. Ze worden chronologisch geplaatst. Begin met een leuke kick-off en eindig met een originele afsluiter. Door het imago van je bedrijf te tonen via Snapchat kun je op een visuele en creatieve manier laten zien wie je bent en waar je voor staat als bedrijf.
  2. Snapchat’s fun factor
    Snapchat vervult de behoefte naar ‘fun’. De meeste filters of stickers hebben een grappige betekenis en maak hier dan ook gebruik van. Op Snapchat hoeft het allemaal niet zo serieus en juist dat vinden de volgers leuk. Bedenk bijvoorbeeld een leuke actie waar mensen op kunnen reageren en plaats deze in My Story.
  3. Interactie met je fans
    Snapchat is een goed platform om in gesprek te gaan met je volgers. Stel vragen als ‘Hoe zou jij dit product combineren?’ of ‘Zou jij dit product gebruiken?’ om feedback te krijgen van jouw doelgroep. Zo kom jij misschien op nieuwe ideeën en heeft jouw doelgroep het gevoel dat ze betrokken worden bij je bedrijf.
  4. Exclusieve content
    Beloon je volgers met exclusieve kortingscodes of sneak previews via Snapchat. Hierdoor voelen zij zich speciaal en worden ze nog meer fan van jouw merk/bedrijf. Trek nieuwe volgers aan door op andere social mediakanalen te vermelden dat je actief bent op Snapchat en dat ze je kunnen volgen voor exclusieve content en kortingscodes.
  5. Up-to-date blijven
    Houdt je Snapchat account up-to-date en post met regelmaat op My Stories. Hiermee houdt je je fans verbonden aan je merk. Zo weten zij wat ze kunnen verwachten en jij weet wat je moet posten om je fans te behouden. Door meer te posten en dit te vermelden op andere social mediakanalen krijg je ook steeds meer volgers.

 

Hoe lang Snapchat nog zo populair blijft is de vraag. Het zou, net als bij Twitter, ineens einde verhaal kunnen zijn. Het feit dat Snapchat zo gigantisch gegroeid is afgelopen jaren, laat zien dat we niet kunnen voorspellen hoe dit in de toekomst zal zijn. Wie weet wat voor platform er over een jaar ineens om de hoek komt kijken. Maar voor nu is het een ideaal platform om mensen aan je merk te binden!

Volg ons ook op Snapchat: socialcatch

Tags
Categorieën