Geschreven door
admin
Datum
mei 1, 2020

Je doelen bereiken vergt wel het een ander van je. En dan hebben we het hier niet over doelen zoals ‘eindelijk eens die berg was draaien’ of ‘eindelijk eens de afwas doen’. Nee, we hebben het hier over ECHTE doelen. Doelen die je stelt om jezelf en je onderneming een boost te geven, een boost tot succes, een boost tot voldoening. 
De ultieme tip tot het makkelijker behalen van je doelstellingen: OVERZICHT.

Duizend-enéén to-do’s in je hoofd prenten, de helft weer vergeten, weten dat er ergens nog iets anders was wat je moest oppakken maar even niet meer weten wat…

“Ach, dat doe ik volgende week wel.”

Nee! Dat is niet hoe het werkt.

“Maar hoe behoud je dan wel overzicht?”

In deze blog zetten wij de makkelijkste tips voor jullie op een rijtje.

Stap 1: word de ‘overzicht-queen’ (of king) van to-do lijstjes


Ja, het klinkt misschien outdated of cliché, maar een to-do lijstje geeft je overzicht in alle taken die je nu bij elkaar probeert te tapen in je hoofd. Order je taken van heel belangrijk naar minder belangrijk en maak vakjes voor elke taak. Telkens wanneer je een taak hebt verricht kruis je het vakje door. Dit geeft je voldoening. Yes je hebt alweer een taak voldaan, je lijstje wordt steeds korter. Het helpt ook om een lijstje te maken met taken die je nog moet doen, maar die geen enorme haast hebben. Bijvoorbeeld: het kopen van dat fotolijstje voor die lege plek op kantoor, of, het uitzoeken van de voor-en nadelen van een office-dog (want die wil je natuurlijk SUPER graag maar je weet dat dit op korte termijn niet gaat lukken). Maak je toch liever je lijstjes online? Check deze super easy tool voor het maken van to-do lijstjes op je computer: Asana https://app.asana.com/

Stap 2: Het uittekenen van een agenda

Pak een groot vel papier (of plak een paar A4tjes aan elkaar als je, net zoals ik, nooit beschikking hebt tot een groot vel papier), een paar verschillende kleuren stiften en alles wat je kan vinden dat lijkt op een poging tot het creëren van een agenda met je plannen erin. Start met het maken van een legenda van je kleuren.
Blauw= voor de lijnen van de agenda. Rood= voor verplichte afspraken of deadlines. Paars= voor privé afspraken, dingen waar je je op verheugt. Groen= voor alledaagse afspraken en ga zo maar door. Je mag zelf bepalen hoe je het indeelt. Begin met het opschrijven van de dagen, de datum die erbij hoort, het weeknummer en maak er een logische ‘agenda-indeling’ van. Nu hoor ik je al denken: “wat een hoop gedoe zeg.. waarom moet het zo overdreven?” Nou, omdat wanneer je alles heel bewust en gedetailleerd opschrijft, je een soort van overzicht in je hersenen prent. Doordat je bewust bezig bent geweest met het uitzoeken van welke datum bij welke dag en welk weeknummer hoort en welk kleurtje dit heeft, wordt het onbewust beter opgeslagen in je hersenen waardoor je een beter overzicht hebt. Nadat je de indeling van je agenda hebt gemaakt begin je van dag tot dag precies op te schrijven wat je taken/afspraken/deadlines zijn.
Werk zo ver mogelijk vooruit zodat je alleen maar meer overzicht creëert. Wanneer je helemaal klaar bent met je kleurplaat (ik bedoel natuurlijk agenda…) hang je hem ergens op waar je hem makkelijk kan bekijken. Je zult zien dat je er vaker op kijkt dan dat je je nu kan voorstellen. 



Skype meeting met die ene klant, je moet snel een deadline stellen… -kijkt naar rechts, wow, OVERZICHT!-. 

Druk bezig met het schrijven van een belangrijke mail: ‘Graag zou ik u willen uitnodigen voor een gesprek volgende week vrijdag..’ (shit welke datum is dat?)… -kijkt naar links, wow, OVERZICHT!-. 



Bezig met het schillen van je appel (want je lust de schil niet) terwijl je je bedenkt dat je nog een verjaardagscadeau voor je oma moet kopen… “Wanneer moet ik DAT nog doen?”… -kijkt naar de koelkast, wow, OVERZICHT!-. 

Succes!

Stap 3: Doelstellingen in beeld brengen

Creëer een overzicht van de doelstellingen die je voor jezelf en je onderneming hebt gezet. Zet het ultieme doel helemaal bovenaan en de kleinere doelen onderaan of in het midden. Denk voor jezelf uit wat je moet doen, wie je moet bellen, welke mensen je nodig hebt, wat je moet investeren, en ga zo maar door, om deze doelen te halen. Schrijf dit op en laat het goed op je inwerken. Doordat het op papier staat kun je er altijd op terugvallen of er aan herinnerd worden.

Stap 4: PRI-O-RI-TEI-TEN!!!!!

In het hedendaagse drukke leventje willen we het liefst zo veel mogelijk tegelijk doen. Dat gaat niet.
 Een half uur na de lunch een belangrijke call maar je wilt ook zo graag die ene plant voor op kantoor halen? “Maakt niet uit dat red ik wel”. Vervolgens is het druk in de stad en zit je enorm te stressen omdat je de call niet gaat halen. Stel prioriteiten. Je kan niet alles tegelijk doen, soms moeten minder belangrijke dingen even wachten. Die plant voor op kantoor loopt niet weg maar die potentiële klant waarmee je de call een half uur hebt moeten verzetten misschien wel.

Stap 5: Neem pauze

Ook al lijkt het soms alsof die 15 minuutjes pauze je je leven gaan kosten… het is niet zo. Houd regelmatig even pauze om jezelf en je hersenen tijd te geven weer te herstellen van de chaos waar je je in bevindt. Door dit af en toe te doen neemt je focus niet af en kun je je beter concentreren en dus…. je doelen sneller en beter bereiken.

Stap 6: Stop met je te irriteren aan alles en iedereen

Helaas loopt niet alles altijd zoals jij dat graag zou willen. Die plant voor op kantoor uitverkocht? Helaas, er zijn zoveel andere planten. Leer om dingen aan je voorbij te laten gaan, je kan niet alles controleren of in controle hebben. Soms gaan dingen anders zonder dat je er iets aan kan doen. Adem in- en uit en tel tot 10. Het komt wel goed…schatje.

Overzicht doelen behalen

Tags
Tips
Categorieën