Geschreven door
Support the line
Datum
december 5, 2018

Het geven van een webinar blijft een uitdaging voor velen, maar het creëert een moment waarbij je als ondernemer dichtbij je doelgroep staat en jouw kennis kan overdragen. Naast dat je mailinglijst groeit, geeft een webinar ook nieuwe inzichten. Vooral als je bedenkt dat de gemiddelde kijktijd van een webinar 57 minuten is. Dit zijn 57 minuten waarin jij ongestoord interactie met je doelgroep hebt, de rol van expert vervult, vertrouwen opbouwt en waarin jij de luisteraars leidt naar het doel voor ogen, namelijk; het aanbod.

De belangrijkste handeling om je doelstellingen te behalen is om blijvend met een kritisch oog je webinar te optimaliseren. Door kritisch naar de volgende elementen binnen je webinar te kijken kan je bepaalde keuzes maken, waardoor je webinar stap voor stap steeds succesvoller wordt.

De aanlooptijd naar het webinar

In de dagen voorafgaand aan het webinar wil je er natuurlijk voor zorgen dat men enthousiast blijft voor wanneer het moment daar is. Trek de stoute schoenen al aan tijdens de aanloopfase en begin met het bouwen aan een vertrouwelijke band tussen jou en de deelnemer. Een perfecte tool hiervoor is om slim gebruik te maken van je mailprogramma. Je kan hierin een funnel bouwen die men doorloopt na inschrijving. Stel bijvoorbeeld een vraag of behandel een pijnpunt waar het webinar meer inzicht op zal geven. Een leuke weggever is bijvoorbeeld een werkblad voor tijdens het webinar, vormgegeven in jouw huisstijl. Dit geeft de deelnemer direct iets tastbaars.

Kijk kritisch naar je webinar

Met je doelstellingen in je achterhoofd dien je kritisch naar alle aspecten van je webinar te kijken. Het voordeel van een webinar is dat je voor het optimaliseren een ideale bron hebt, namelijk: de replay. De replay geeft je waardevolle informatie over:

       Jezelf. Hoe kom je over? Is er een rode draad in je verhaal? Is er een goede opbouw? Zijn er dingen in jouw omgeving die voor afleiding zorgen tijdens het webinar? Is het aanbod duidelijk en overtuigend?

       De presentatie. Zijn de slides zo opgemaakt dat het fijn meeleest? Zijn er wel genoeg slides? Komen de slides goed overeen met jouw verhaal? Versterken de slides je uiteindelijke doel, het aanbod?

       De techniek. Heb je de juiste apparatuur voor een zuiver geluid en beeld? Is de omgeving waarin je het webinar geeft ook gebruiksvriendelijk voor de deelnemer? Zorg dat je dit van tevoren goed getest hebt!

Een bron van informatie die vaak over het hoofd wordt gezien zijn de rapportages vanuit het webinar programma. Na afloop van het webinar worden altijd rapportages opgesteld. Hierin vind je waardevolle informatie m.b.t. het aantal live deelnemers, de gemiddelde kijktijd en het aantal deelnemers die tot het einde zijn gebleven. Door kritisch naar de rapportages te kijken kan je verbanden herleiden naar jouw verhaal en de opbouw van het webinar.

Wanneer je op meerdere dagen en tijdstippen webinars geeft, kan je na verloop van tijd ook aan de hand van de rapportages herleiden op welke dagen en tijdstippen jouw doelgroep graag een webinar volgt.

Opvolging

Tijdens het webinar doe je een aanbod waarop deelnemers divers zullen reageren. Sommigen kopen direct vanuit het webinar, anderen hebben een langere periode om te beslissen nodig. In de opvolg periode wil je de deelnemers die interesse toonden maar niet overgingen tot aankoop warm houden. Belangrijk hierin is om vanuit jouw branding te kiezen hoe je hen benaderd in de opvolg fase. Ga je keihard overtuigen en rammen met het aanbod of geef je de ruimte om te beslissen met enkele opvolg mails? Om de drempel te verlagen is het mogelijk een persoonlijk aanbod te doen, bijvoorbeeld een persoonlijk gesprek, om alsnog het doel te behalen.

Wat houdt je tegen?  

Heb je nu bovenstaande optimalisatiepunten voor je webinar gelezen en sta je te popelen om te beginnen met het geven van webinars, maar is je aanbod stiekem nog niet af? START BEFORE YOU’RE READY! Je zal het vast vaker voorbij hebben zien komen. En ja, ook wij adviseren te starten voordat het aanbod af is. Je online training kan bijvoorbeeld over enkele weken af zijn, maar het moet je niet te weerhouden om al te starten met het vullen van je eigen vijver! Door al te beginnen met webinars verkrijg je belangrijke inzichten over de doelgroep. Met bovenstaande handvatten kan jij je webinars optimaliseren en maak je jezelf helemaal thuis in het geven van het webinar. Om de drempel te verlagen en de vijver te vullen kan je een extra speciaal aanbod doen tot de dag van de lancering van je product. Wees hier vooral creatief in.

Nog enkele losse tips die je kunt toepassen:

  • Gebruik de inzichten vanuit de interactie tijdens je webinar. Vragen of verhalen die vanuit je deelnemers worden gedeeld in de chat kunnen waardevolle inzichten geven over pijnpunten binnen de doelgroep. Gebruik de inzichten en pijnpunten en optimaliseer hiermee je verhaal.
  • Mailing. In de aanloop periode en opvolging zal je gebruik maken van je mail programma. Bekijk hierin ook de rapportages en optimaliseer je mails en funnel.
  •  Planning. Als expert is het belangrijk goed te weten wat je doelgroep bezighoudt. Door dit inzichtelijk te maken kan je ervoor zorgen dat je webinar nooit samenvalt met bijvoorbeeld een groot event waar je doelgroep mogelijk naar toe gaat.
  • Je webinar mag gezien worden. Je bent trots op je webinar en dat mag je uiten door het webinar te promoten. Door bijvoorbeeld een advertentie op Facebook, Instagram en/of LinkedIn kan je het aantal aanmeldingen flink opschroeven.
  • Sta voor je prijs. Het aanbod en de prijs hiervan daar sta je voor. Je hebt hier bewust voor gekozen en zorg ervoor dat dit ook overkomt tijdens het webinar. Twijfel kan zorgen voor afhakers.
  • Blijf je webinar optimaliseren. Last but not least! Blijf je webinar optimaliseren. Groei is essentieel voor elke ondernemer, laat daarom ook je webinar met je meegroeien. Blijf jezelf ontwikkelen en heb er vooral veel plezier in.

Ga direct aan de slag met bovenstaande handvatten en maak de eerste optimalisatieslagen voor jouw volgende webinar. Wil je meer weten wat er mogelijk is tot het verhogen van de aanmeldingen voor je webinar? Neem gerust contact met ons op.

[activecampaign form=17]