Geschreven door
admin
Datum
oktober 17, 2018

Vanaf 24 oktober rolt Facebook een belangrijke wijziging uit met betrekking tot de manier waarop eigenaren van websites met de cookies omgaan. Het is vanaf deze datum mogelijk om een zogeheten ‘first-party pixel’ op je website te plaatsen. Dit in tegenstelling tot de huidige ’third-party pixel’.

 

Achtergrondinformatie

Als je een website bezoekt heb je altijd te maken met cookies. Een aantal cookies zijn ervoor nodig om de website goed te laten functioneren. Dit worden noodzakelijke cookies, ofwel ‘first-party cookies’ genoemd. Verder zijn er nog statistische cookies. Deze tellen bijvoorbeeld het aantal gebruikers op de website. Ook zijn er tracking cookies. Dit zijn cookies waarmee het surfgedrag buiten de website worden bijgehouden. Deze derde soort zijn bijna altijd ‘third-party cookies’. De naam zegt het al: cookies van een derde partij. Dit betekent dat ze door andere bedrijven (derden) worden gebruikt. Veelal zijn dit adverteerders (zoals Facebook).

 

Wat houdt de Facebook-pixelupdate in?

Facebook geeft je met deze update de mogelijkheid om de pixel ook als first-party cookie te gaan gebruiken. Zoals je hierboven hebt gelezen valt de ook pixel dan ook in de categorie ‘noodzakelijke cookies’.

Deze update wordt voor bedrijven die adverteren aanbevolen, omdat zij hierdoor gebruikers op Facebook gerichter kunnen bereiken en hierdoor nauwkeuriger resultaten door kunnen meten.

 

Wat moet ik doen?

Vanaf 24 oktober 2018 wordt deze wijziging automatisch doorgevoerd. Dit betekent dat je automatisch de first-party cookie krijgt. Wil je dit niet? Volg dan onderstaand stappenplan, want je moet dit zelf aangeven. Je kunt hier instellen of je een first-party of third-party versie van je pixel wilt.

 

Stap 1: Klik in het hamburgermenu, onder ‘’Meten en rapporteren’’ op ‘’Gebeurtenisbeheer’’.

Hamburgermenu gebeurtenisbeheer Facebook first-party cookie update

 

Stap 2: Klik op de naam van je pixel.

Klik op naam pixel Facebook first-party cookie update

 

Stap 3: Klik op ‘’Instellingen’’ en pas hier je voorkeuren aan.

Klik op instellingen Facebook first-party cookie update

Belangrijk om te controleren

Let op dat deze verwerking van gegevens ook is opgenomen in je cookie of privacy statement. Om zeker te weten dat je aan alle wettelijke voorwaarden is het raadzaam een juridisch professional te raadplegen.

 

Wil je meer weten hoe je het maximale uit jouw Facebook en Instagram advertenties kan halen? Mail ons dan op info@theblueagency.nl of bel ons op 0850 29 05 29.

Categorieën