Geschreven door
admin
Datum
maart 3, 2021

In deze blog gaan we het hebben over de basis van een break-even funnel en hoe deze eruit ziet. Maar allereerst gaan we antwoord geven op de vraag: Wat is een break-even funnel?

Break-even wat?!

Het woord break-even is voor de meeste ondernemers wel duidelijk. Maar wat is dan een funnel? Een funnel is een ander woord voor een automation. Een automation is een online geautomatiseerde workflow voor een e-mailmarketingsysteem. Hierin worden e-mails strategisch opgesteld en verzonden op vooraf bepaalde tijdstippen of wanneer mensen bepaalde acties ondernomen hebben. Een automation kun je ook wel zien als een pad die je potentiële klant gaat bewandelen.

Een funnel/automation heeft de vorm van een trechter. Net als bij een trechter komt er veel binnen aan de bovenkant van de funnel en blijft er onderaan de funnel minder over. Leads bewandelen het pad, ofwel de funnel, waarbij er gaandeweg een aantal leads zullen afvallen. De waardevolle, potentiële klanten zullen blijven hangen in de funnel.

In deze funnel doe je een bepaald (laagdrempelig) aanbod. En met dit aanbod probeer je in deze funnel je advertentiekosten terug te verdienen en dus break-even te zijn. Vandaar de naam “break-even funnel”. Haal jij je advertentiekosten eruit met je aanbod? Dan heb je een goede break-even funnel.

Hoe ziet de basis van een break-even funnel eruit?

De basis van een break-even funnel

Deze bevat 3 tot 7 mails. Hieronder schetsen we een voorbeeld van hoe die opzet eruit kan zien.

Mail 1: direct sturen van de weggever / leadmagnet + reminder break-even product

Mail 2: Vragen naar de toepasbaarheid van de weggever

Mail 3: Extra waarde creëren

Mail 4: aanbod (break-even) product

Hieronder lichten we de opzet van deze mails kort toe met wat voorbeeldjes.

Mail 1

Zorg dat je lead deze mail binnen 5 minuten ontvangt. Een kort maar krachtige mail waarin na enkele zinnen gelijk duidelijk is waar ze moeten klikken om je weggever te downloaden. Door middel van een tekstlink en knop. Onder deze knop kun je nog kort je break-even product benoemen wat men op de bedankpagina heeft zien staan. 

Tip! Voeg na mail 1 een extra stap in: heeft contact mail 1 geopend ja of nee? We willen natuurlijk niet dat je lead de weggever, en daarmee de waarde erin, gemist heeft. Dus stuur mail 1 nogmaals naar de mensen die mail 1 niet geopend hebben.

Mail 2

“Heb je de tips in mijn weggever al toe kunnen passen?” Zou een vraag zijn die je in deze mail kunt stellen. De kans dat men hierop reageert is natuurlijk nihil, maar je leads worden wel herinnert aan hun probleem/behoefte waar jij een oplossing voor kan bieden. In deze mail kun je ook nog een extra tip geven om te laten zien dat je hulp biedt.

Mail 3

In deze mail kun je extra waarde delen om je gunfactor te verhogen. Je kunt je leads bijvoorbeeld een template sturen, tips geven, een werkblad sturen of een leerzame video. 

Mail 4

Hierin kun je vragen of de weggever hulp heeft kunnen bieden bij bepaalde vragen/pijnpunten. En aangeven dat wanneer deze hulp niet voldoende was dat jouw (break-even) product misschien die extra hulp kan bieden. Bijvoorbeeld “Ik hoop dat je stappen hebt kunnen maken in het proces om jouw ideale baan te vinden. Heb je nog meer handvaten nodig? Dan heb ik een speciaal aanbod voor je, namelijk mijn masterclass van €47. Het laatste aanbod kun je dus ook een ander product gebruiken dan je break-even product, afhankelijk van je doelgroep.

Tip! Ook na mail 4 kun je een voorwaarde instellen dat wanneer ze deze niet geopend hebben, ze een re-send krijgen van deze mail. Of je zou zelfs een voorwaarde in kunnen stellen “heeft contact (break-even) product gekocht ja of nee? Nee is nieuwe mail met nogmaals het aanbod. 

In bovenstaande voorbeeld maak je dus uiteindelijk gebruik van 6 mails.

Extra splitsing

Heb je binnen je doelgroep meerdere segmenten? Dan kun je in je break-even funnel al wat gerichter gaan schrijven.

Voorbeeld: Je bent darmcoach. Er zijn natuurlijk verschillende klachten die men kan hebben die vanuit de darm verholpen kunnen worden. Maar het wil niet zeggen dat jouw lead van al deze klachten last heeft. Je zou ze hierin een keuze kunnen laten maken bij het inschrijfformulier, zodat je later in je funnel gerichter mails kunt versturen.

We hopen je hiermee meer inzicht gegeven te hebben in hoe de basis van een break-even funnel eruit ziet. Ga er vooral lekker mee aan de slag!

Tip tip tip

Als we dan toch tips aan het geven zijn, dan vertellen we je gelijk graag over de e-mailmarketing software van onze collega’s van MailBlue. Wat ons betreft een musthave om je funnel mee te bouwen. Het is een overzichtelijk programma, heel visueel ingesteld en een prettige Nederlandse support om al je vragen te stellen. Klik hier om de website van MailBlue te bekijken