Geschreven door
Support the line
Datum
februari 9, 2021

Vorige keren hebben we het gehad over de leadmagnet/weggever en de landingspagina. Bij het gebruik van deze elementen is er nog iets wat echt niet mag ontbreken. Namelijk, de bedankpagina. Dit is de pagina waar men terecht komt nadat ze je weggever hebben aangevraagd of een aankoop hebben gedaan. In deze blog ontdek je de voordelen van de bedankpagina. Als uitgangspunt nemen we hierbij een weggever, maar in deze blog lees je ook de voordelen van de bedankpagina voor een webshop.

De voordelen van de bedankpagina

1. Meten = weten

Door een aparte bedankpagina te maken met aparte URL, kun je heel zuiver meten hoeveel aanvragen/aankopen van iets zijn geweest. 

2. Verkopen

Het is een manier om direct een laagdrempelig product te verkopen aan je ideale doelgroep. 

3. Retargeting

Door hier een aparte pagina van te maken met aparte URL, kun je heel specifiek mensen retargeten. (bijvoorbeeld de mensen die wel de landingspagina hadden bezocht maar niet op de bedankpagina terecht zijn gekomen).

4. Andere acties laten ondernemen

Op een aparte bedankpagina kun je mensen ook andere acties laten ondernemen. Door een knop te plaatsen naar een populaire blog kun je al meer waarde creëren of door een knop te plaatsen naar je social media kanalen kun je al meer betrokkenheid creëren op social media.

De elementen voor een goede bedankpagina

  1. Allereerst bevat de bedankpagina een onderscheidende URL
  2. Bevestiging van aanvraag/aankoop “Gelukt!” of “Aanvraag is bevestigd” of “Bestelling is voltooid”.
  3. Een kort woord van dank, bijvoorbeeld “Bedankt voor je aanvraag, het Ebook komt zometeen in je mailbox. Check ook je spam”
  4. Een speciaal aanbod omdat men zich net heeft aangemeld. Dit is vaak een laagdrempelig product om de advertentiekosten mee terug te winnen, ook wel het “break-even product”. Geef hier ook duidelijk aan wat de korting is die men hiermee krijgt en wat de voordelen zijn. OF indien je een webshop hebt kun je op de bedankpagina aan crosselling doen.
  5. Reviews van het aanbod op de bedankpagina. Bied je een korte video training aan op je bedankpagina? Plaats onder je aanbod dan reviews van mensen die deze korte video training al eerder hebben gevolgd. 
  6. Duidelijke navigatie: Zorg dat er duidelijk is waar men je aanbod kan kopen, naar een leuke blog kan gaan of waar men terug kan keren naar je homepage. 
  7. Zorg voor duidelijkheid. Wat is de naam van het break-even product? Maak geen verwarring door verschillende benamingen te gebruiken. Voorbeeld: je aanbod is een “online training adverteren in 6 stappen”. Zeg dan niet later in de pagina “koop hier mijn digitale video cursus de 6 elementen van adverteren”.
  8. Knoppen naar je social media kanalen.
  9. Heb je een webshop? Je zou op de bedankpagina een kortingscode kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld “Je ontvangt 10% korting op je volgende aankoop met de code …. “.
Tip: Een bedankpagina is ook een must bij een webinar, challenge of masterclass. 

Hopelijk zie je na deze blog de voordelen van de bedankpagina in en kun je hiermee aan de slag.