Geschreven door
Support the line
Datum
maart 1, 2017

Wat is Nationale Complimentendag?
Sinds 2003 wordt Nationale Complimentendag jaarlijks gevierd op 1 maart. Deze traditie is in Nederland geboren en wordt inmiddels ook in België gevierd. De Nationale Complimentendag is dé dag om extra waardering uit te spreken naar je partner, familie en vrienden! Daarnaast is het de perfecte gelegenheid om stil te staan bij de kwaliteiten en prestaties van collega’s, medewerkers en klanten. Vooral de laatste jaren neemt de populariteit erg toe. Mensen worden zich steeds bewuster van het belang van waardering.

Niet alleen op Nationale Complimentendag hoef je je waardering uit te spreken. Ook op alle andere dagen van het jaar vinden mensen het prettig om complimenten en feedback te krijgen. Dit geldt ook op de werkvloer! Wanneer werknemers of collega’s veel negatieve feedback ontvangen, raken zij gedemotiveerd. Het is daarom belangrijk om regelmatig je collega’s of werknemers positieve feedback of complimentjes te geven.

 

Hieronder vind je vier tips voor positieve feedback op de werkvloer!

  1. Pas de sandwich-methode toe
    De sandwich-methode houdt in dat je begint en eindigt met het noemen van dingen die goed gingen, dus positieve. In het midden zitten de zaken die eventueel verbeterd kunnen worden. Deze methode kan je daarom helpen om een minder prettige boodschap toch positief over te brengen.
  2. Bereid je goed voor op het geven van feedback
    Een goede voorbereiding zal je helpen om tijdens het geven van feedback de positieve dingen te benadrukken. Daarnaast kun je hiermee misverstanden vermijden. Geef vooral geen feedback wanneer je geïrriteerd of boos bent, want dan kunnen je emoties het overnemen.
  3. Geef duidelijkheid
    Om te voorkomen dat je feedback onduidelijk is, kun je de 4G-methode toepassen. Dit is een methode om duidelijk en acceptabel feedback te geven. De eerste G is gedrag, dit slaat op het gedrag van de medewerker. Dit kan positief of negatief zijn. De tweede G is gevolg. Vertel wat het gevolg is van de gegeven feedback. Wanneer je deze weg laat, wordt de feedback onduidelijk. Hierna komt de G van gevoel. Wat voor gevoel geeft het jou en wat voor gevoel geeft het jouw medewerkers of collega’s. De vierde G is wederom gevolg. Hierbij gaat het erover wat jij verwacht van jouw collega of medewerker.
  4. Complimenteer tussendoor
    Een compliment geven kost geen moeite, dus doe het ook tussen grotere feedback momenten door!
Tags
Categorieën