Een tijdje terug plaatsten we een poll op Instagram met de stelling “content marketing is cruciaal voor je bedrijf”. Daaruit bleek dat bijna 100% het hiermee eens was. Om in te spelen op deze uitslag schreven wij deze blog, want hoe ga je nou van zero naar hero met online adverteren? We leggen uit wat er allemaal bij komt kijken, waar je rekening mee moet houden, adviseren we je over tools en wat de valkuilen zijn.
Ik wil, ik wil, ik wil
Vraag jezelf eerst af wat wil ik? Wat is mijn doel? Alles begint met een plan. En om je plan te maken moet je bepalen wat je precies wilt bereiken. Dat kan zijn: Lijstgroei, website verkeer, betrokkenheid bij je berichten, aanmeldingen voor een challenge of webinar etc.
In deze blog zullen we ter voorbeeld lijstgroei als doel gebruiken, oftewel nieuwe mensen op je mailinglijst krijgen.
Knock, knock, who’s there?
Ook een niet geheel onbelangrijke vraag is: Wie wil je bereiken? Schets een duidelijk beeld voor jezelf hoe je ideale klant eruit ziet. De volgende vragen kunnen daarbij helpen:
- Welke leeftijd heeft mijn ideale klant?
- Waar bevind mijn ideale klant zich?
- Wat zijn de interesses van mijn ideale klant?
- Welke opleiding heeft mijn ideale klant gedaan of welke functie bekleed hij/zij?
- In welke onderwerpen is mijn ideale klant geïnteresseerd?
- Waar heeft mijn ideale klant behoefte aan?
Indien je je meer wilt verdiepen in de soorten doelgroepen, lees de blog “doelgroepen van je advertenties”.
Advertentiemiddel
Vervolgens vraag je jezelf af hoe je je doel gaat bereiken. Het belangrijkste hierbij is dat je altijd je eind product/dienst in gedachten houdt. Hetgeen waarmee je je doelgroep wilt bereiken moet dus in lijn liggen met wat je aanbod is. Anders bereik je de verkeerde mensen.
In dit geval is dus de vraag “hoe ga ik meer mensen op mijn mailinglijst krijgen?”.
Dat kan redelijk eenvoudig door te adverteren voor een leadmagnet, ookwel weggever genoemd. Klik hier als je de blog “de leadmagnet – 4 tips” wilt lezen. Een weggever/leadmagnet is een gratis product/dienst in ruil voor gegevens. In dit geval zijn dat dus mailgegevens.
Bij website verkeer of betrokkenheid bij berichten kan dit bijvoorbeeld d.m.v. een blog. Zorg dan dat deze blog aansluit op het onderwerp van je product/dienst.
Bij een challenge/webinar kan dit bijvoorbeeld d.m.v. een korte video met een link naar een aanmeldpagina. Zorg dan dat het onderwerp van deze challenge/webinar een voorproefje is van je product/dienst.
Keep them warm
Afijn, je hebt geadverteerd op je ideale klant. Wat nu? Het is nu van belang dat je je leads goed warm gaat houden zodat ze fan worden en jouw product/dienst afnemen. Zoals ik eerder vertelde in deze blog, namen we “lijstgroei” als voorbeeld. Dus de mensen staan dus nu op je mailinglijst/ What’s next?
Je wilt deze mensen natuurlijk het liefst omzetten naar klanten. Een (volgens ons) essentieel middel hiervoor is emailmarketing. Met emailmarketing kun je vervolgens proberen eerst een laagdrempelig product te verkopen aan je nieuwe leads. Dit laagdrempelig product noemen we ook wel break-even product en is er om je advertentiekosten in de eerste plaats terug te verdienen. Om meer te ontdekken over de break-even funnel, klik hier voor de blog.
Vervolgens kun je deze nieuwe leads warm blijven houden en opvolgen d.m.v. emailmarketing. Om ze bijvoorbeeld in te laten schrijven voor een webinar of een challenge of om andere producten te promoten.
Tip: Tevens kun je het break-even product ook al aanbieden op de bedankpagina van je weggever, challenge of webinar. Voor meer informatie over de bedankpagina, klik door naar deze blog.
Nu kun jij aan de slag en van zero naar hero met online adverteren! Indien je hulp nodig hebt, we zijn one mail away > info@theblueagency.nl