Nieuwe ronde, nieuwe kansen! 2020 was weer een jaar met veel veranderingen op het gebied van social media en advertising. Wat staat ons te wachten voor 2021? Dat merken we vanzelf natuurlijk, maar toch delen wij alvast onze trends en verwachtingen 2021.
#1 – IOS 14
IOS14 is een nieuwe grote update van het besturingssysteem IOS en wordt ontwikkeld door Apple Inc. Deze update is voor adverteerders een ingrijpende verandering. Het gaat hierbij om een melding die toestemming vraagt om je gebruikersdata te volgen. Wanneer men er dus voor kiest deze manier van tracking niet toe te staan kunnen adverteerders minder gericht en persoonlijk adverteren.
Meer weten over IOS 14? Lees het hier
Mede door deze ontwikkeling denken we dat in 2021 de controle meer in handen zal liggen van de gebruikers in plaats van in de handen van de technologie.
#2 Meer storytelling in 2021
Op Facebook en Instagram vertel je natuurlijk altijd een verhaal. Deze platformen blijven zich ook continu ontwikkelen om verschillende manieren van verhalen vertellen te creëren. In 2021 zal naar verwachting ook het verhaal in de advertenties meer een rol gaan spelen. Denk hierbij aan een specifieke opvolging (variërend in tijd) van je doelgroep middels advertenties en het plaatje compleet maken op al je plaatsingen. Door de mogelijkheid om je advertenties per plaatsing aan te passen zullen we in 2021 terug gaan zien dat men meer plaatsing gerichte content gaat maken. Iedere plaatsing heeft natuurlijk zijn eigen formaat, dus om het plaatje kloppend te maken zal men in 2021 meer hun visuals aanpassen aan deze afmetingen.
Als we het dan toch over content hebben, brengt ons dat bij de volgende verwachting/trend.
#3 – Video content wordt steeds belangrijker in 2021.
Een video is een zeer geschikte manier om je boodschap persoonlijker over te brengen met de juiste Tone of Voice. Daarbij krijgen merken ook meer een stem, een persoonlijkheid. Dit komt omdat we steeds nieuwsgieriger worden naar de gedachte en de mensen achter het merk om een bepaalde verbondenheid met een merk te voelen. Deze stem kun je middels video misschien wel het beste overdragen.
Verder zagen we in 2020 al steeds meer ondertitelde video’s, vanwege het feit dat veel video’s automatisch zonder geluid worden afgespeeld. Maar ook om slechthorende mensen meer te kunnen bereiken. We verwachten dat dit zich voort zal zetten in 2021.
#4 – Verandering in het algoritme
Voor degene die eindelijk iets begrepen van het algoritme, bad news! Het ziet er naar uit dat COVID-19 ook het algoritme door de war heeft geschopt. Doordat een groot deel van de mensen thuis werkt of misschien zelfs werkloos is, is men veel meer online te vinden. De vraag is “wanneer zijn mensen nu het meest online?” en “wat is nu het beste moment om te posten?” Hierdoor kunnen posts die normaal veel betrokkenheid creëren ineens weinig betrokkenheid opleveren en vice versa.
#5 – Ook na Corona minder offline.
Omdat men meer online is zal er naar verwachting ook meer lokaal online geadverteerd worden door winkels en restaurants. Daarnaast zullen de online events nog wel even in trek blijven. Dit heeft te maken met het feit dat voor een online event vaak minder kosten gemaakt hoeven te worden.
#6 – Instagram als zoekmachine?
De laatste van onze trends en verwachtingen 2021 gaat over Instagram! Eind 2020 maakte Instagram een nieuwe ontwikkeling genaamd “keyword search”. Deze is momenteel echter alleen beschikbaar voor Engels sprekende gebruikers in Engeland, Ierland, Amerika en
Canada. Maar zal waarschijnlijk in 2021 ook in Nederland beschikbaar gesteld worden.
Wat houdt het in? Tot op heden kunnen we alleen nog maar zoeken op accounts, tags en plaatsen. De keyword search zorgt ervoor dat we met enkele woorden in de zoekbalk zoekresultaten te zien
krijgen. Bijvoorbeeld “gezonde recepten”. Naar verluidt kun je niet alle onderwerpen opzoeken in de zoekbalk, maar alleen de onderwerpen die binnen de Instagram richtlijnen passen. Zo zou het niet mogelijk zijn om te zoeken op woorden als “vaccines”, “Trump” en “Biden”. Wij zijn in ieder geval heel benieuwd naar deze ontwikkeling en hoe het allemaal in zijn werk gaat. Zodra het in Nederland beschikbaar is zul je het lezen in onze updates!
Ben jij ook benieuwd wat 2021 ons gaat brengen? Blijf dan vooral actief op social media en ontdek het!