Uhh wat? Ja juist, employee advocacy. Wat betekent het en waarom is het steeds belangrijker om dit in jouw marketingplan op te nemen? Employee advocacy is het gedachtegoed waarbij medewerkers geactiveerd worden om samen de boodschap van het merk te verspreiden. Maar het gaat verder dan alleen het verspreiden van een boodschap. Employee advocacy kan alleen werken als de medewerker authentieke berichten deelt en ook daadwerkelijk actief is op de sociale netwerken als LinkedIn, Twitter of Facebook. Steeds meer bedrijven leiden hun medewerkers op om social media in te zetten voor het zakelijke succes.
Wanneer medewerkers actief zijn op verschillende social mediakanalen, krijgen zij het laatste nieuws en de ontwikkelingen beter mee. Door hun netwerk inzichtelijker te maken en interesse te tonen in het vakgebied, krijgen de medewerkers steeds relevantere informatie te zien. Zo zijn de medewerkers beter op de hoogte en kunnen zij die online opgedane kennis offline toepassen.
Naast het up-to-date zijn, laten de medewerkers zich ook zien als expert in hun vakgebied wanneer zij online actief aanwezig zijn. Door artikelen te schrijven, te plaatsen of te delen ziet het netwerk dat zij actief bezig zijn met hun expertise. Daarnaast geeft digitale media de mogelijkheid om persoonlijk te zijn in communicatie, waardoor het netwerk de berichten meer waardeert dan wanneer deze vanuit het bedrijf geplaatst worden.
De voordelen op een rijtje:
– Medewerkers maken het verhaal van het bedrijf geloofwaardiger. Consumenten hebben meer vertrouwen in de berichten van medewerkers in plaats van in de berichten vanuit het bedrijf zelf.
– De medewerker laat zich zien als expert, zijn of haar kennis groeit en dit kan worden toegepast in de praktijk.
– Het actief zijn op social media kan zorgen voor nieuwe business. Medewerkers kunnen namelijk goed en snel commerciële kansen signaleren en oppakken via hun netwerk op social media.
Het is in de huidige digitale wereld wel duidelijk dat we niet meer om employee advocacy heen kunnen. Alleen is een succesvolle implementatie niet binnen een week bereikt. Het moet voor de medewerkers duidelijk zijn dat hun activiteiten op social mediakanalen bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen én aan hun eigen doelstellingen. Er moet een goede basis worden neergezet, voordat de medewerkers aan de slag gaan met employee advocacy. Er moeten richtlijnen worden opgesteld en trainingen worden aangeboden, zodat de medewerkers zich comfortabel voelen om social media zakelijk actief te gaan gebruiken.
Er zijn verschillende bedrijven die hier specifieke trainingen voor aanbieden en het is de investering zeker waard. Mocht je meer willen weten over employee advocacy, op Frankwatching staan een aantal interessante artikelen!