Geschreven door
Support the line
Datum
maart 10, 2021

Wanneer je gaat adverteren moet je goed in kaart kunnen brengen welke doelgroep je wilt bereiken. Wie is jouw ideale klant? Het zou zonde zijn als je geld hebt geïnvesteerd in Facebook maar de verkeerde doelgroep hebt bereikt. We schreven deze blog zodat jij meer inzicht krijgt in de doelgroep van je advertenties.

Soorten doelgroepen 

Eerst gaan we eens kijken naar welke soorten doelgroepen er zijn. 

  1. Koud > mensen die jou nog niet kennen
  2. Lauw > mensen die jou wel kennen, maar nog nooit iets hebben gekocht of zich ergens voor hebben aangemeld.
  3. Warm > mensen die al eerder eens hebben gekocht of aangemeld. Mensen die al op je mailinglijst staan. 

Koude doelgroep

De koude doelgroep zijn dus de mensen die jou of je product nog niet kennen. Deze kun je opsplitsen in een open doelgroep en een lookalike doelgroep.

De open doelgroep

Deze kun je bereiken op basis van interesses en democratische gegevens. Hiervoor kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke leeftijd heeft mijn ideale klant?
  • Waar bevind mijn ideale klant zich? 
  • Welke interesses heeft mijn ideale klant of welke onderwerpen spreekt hem/haar aan?
  • Welke opleiding heeft mijn ideale klant gedaan of welke functie heeft hij/zij? 
  • In welke bekende personen/merken is mijn ideale klant geïnteresseerd?
  • Welke taal spreekt mijn ideale klant?
Lookalike doelgroepen

Dit zijn “de mensen die lijken op…..”. Deze doelgroep kun je eigenlijk maken van iedere brondoelgroep/aangepaste doelgroep. Lookalikes noemen ze ook wel vergelijkbare doelgroepen.

Stel je hebt binnen je emailmarketing systeem een lijst genaamd “Nieuwsbrief lezers” dan kun je deze lijst exporteren als csv bestand om een bron doelgroep te maken. En een lookalike maken van deze lijst, dus mensen die lijken op de nieuwsbrief lezers. Het gaat hier dus om overeenkomsten met de personen uit deze lijst.

Een ander voorbeeld is een lookalike maken van je webtraffic doelgroep, de mensen die lijken op de mensen die je website hebben bezocht.

Gradatie

Dan kun je de lookalike ook nog in verschillende gradaties aangeven, deze gradaties worden aangetoond met percentages. Waarbij 1% de meeste overeenkomsten aanduidt en bijvoorbeeld 5% een stuk minder overeenkomsten. 

Lauwe doelgroep

De lauwe doelgroep is redelijk eenvoudig, namelijk je webtraffic en de betrokkenheid op je pagina’s. Deze kun je vergroten door traffic campagnes of betrokkenheid campagnes te draaien. Hierin kun je natuurlijk ook nog onderscheid maken in de gehele webtraffic of mensen die een bepaalde pagina bezocht hebben.

Warme doelgroepen

Je warme doelgroep zijn de mensen die al eerder een dienst of product hebben gekocht bij je of zich al eerder hebben aangemeld voor bijvoorbeeld een masterclass, webinar of challenge. 

Het aanmaken van doelgroepen

Open doelgroepen > deze kun je op advertentieset niveau instellen

Lauwe doelgroepen > deze kun je in je businessmanager bij “doelgroepen” aanmaken als aangepaste doelgroep.

Warme doelgroepen > deze kun je in de businessmanager bij “doelgroepen” aanmaken als aangepaste doelgroep en inladen als klantenlijst.

Lookalike doelgroepen > deze kun je in de businessmanager bij “doelgroepen” aanmaken vanuit een aangepaste/bestaande doelgroep.

brondoelgroepen

 

Loop je campagnes nu eens na; klopt de doelgroep van je advertenties?