Als ondernemer krijg je te maken met een groot aanbod aan weggevers die je kunnen helpen om je doelgroep te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld een gratis informatief e-book, een infographic, een podcast of een kennisquiz inzetten. Maar hoe bepaal je eigenlijk met welke weggever je kwalitatieve leads binnenhaalt die converteren voor jouw onderneming?
Het is namelijk zonde om advertentiebudget uit te geven zonder dat je hier een duidelijk beeld van hebt. Daarom zullen we je in dit artikel precies vertellen hoe je leads kunt segmenteren om zo de kwaliteit van de diverse weggevers te bepalen.
Wanneer mensen jouw gratis weggever willen aanvragen, hoeven ze hier slechts hun persoonlijke gegevens voor op te geven. Veelal wordt alleen een naam en e-mailadres gevraagd. Het e-mailadres is in de eerste instantie nodig om de gratis weggever naartoe te sturen. Vervolgens kun je de aanvrager benaderen met een aantal (geautomatiseerde) e-mails om ze een persoonlijk aanbod te doen. Dat is waarom de naam van de aanvrager belangrijk is; op die manier kun je de e-mails personaliseren en iemand met zijn of haar voornaam aanspreken.
Meer informatie achterhalen
Om deze leads beter te segmenteren, is het slim om een extra verplicht veld toe te voegen aan het formulier waarmee de gratis weggever aangevraagd kan worden. Door van dit veld een dropdown-menu te maken, kun je een aantal opties toevoegen. Welke opties dit zijn, is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken.
Een voorbeeld: De doelgroep die je wilt bereiken, zijn mensen die enige ervaring hebben met het bespelen van een gitaar.
Het dropdown-menu ziet er dan als volgt uit:
In bovenstaand voorbeeld stel je alle drie de vragen in één formulier.
Je kunt de vraag over welk niveau iemand heeft eventueel ook stellen in een formulier voorafgaand aan de personalia. Dat ziet er zo uit:
Nadat aanvragers hebben ingevuld op welk niveau zij gitaar spelen, krijgen zij onderstaand formulier te zien, waarin ze hun personalia in moeten vullen.
Om te bepalen welk formulier het beste voor jouw business werkt, is het aan te raden om ze allebei uit te proberen. Zo kom je erachter via welk formulier de meeste aanvragen voor de weggever gedaan worden. Het testen van welk formulier de beste resultaten oplevert, kan door middel van een A/B test. Door een deel van de doelgroep naar het ene formulier te leiden en een ander deel naar het andere formulier, krijg je een duidelijk beeld van welk formulier het beste werkt.
Het grote voordeel van deze methode is dat je direct de informatie van een contact hebt. Zo kun je eenvoudig achterhalen via welke weg iemand op je e-mailbestand is gekomen en welke doelgroep voornamelijk jouw product of dienst afneemt, zelfs als het contact pas na een jaar converteert.
In onderstaande tabel hebben we met dummy data een maandoverzicht gemaakt:
Met de segmentatie aan de voorkant kunnen we zien dat de kosten per lead met gemiddeld €0,93 bij de kennisquiz een stuk lager ligt dan bij de andere weggevers.
Als we verder naar de data kijken, zien we dat maar een klein percentage van alle leads die ‘binnen zijn gekomen’ via de kennisquiz binnen de doelgroep valt.
De podcast (groen gearceerd) is met €2,93 per lead een stuk duurder, maar hier valt 40% van de leads binnen de doelgroep. Tot slot zien we bij de podcast dat we met iedere euro advertentiebudget €2,84 verdienen. Bij de kennisquiz is dit €2,51.
In dit geval is het waardevol om op te schalen op de podcast.
Niet langer schatten, maar gericht adverteren
Zonder de filter aan de voorkant is het een kwestie van schatten welk percentage van leadsmogelijk binnen de converterende doelgroep zouden kunnen vallen. En het probleem met schatten is dat je geen idee hebt of dat wat je aan het doen bent daadwerkelijk iets zal opleveren.
Bovengenoemde methode van segmentatie helpt je om de juiste keuzes te maken. Doordat je een duidelijk overzicht hebt van de resultaten, kun je je richten op het meest kwalitatieve deel van je leads. Met andere woorden: je kunt je advertentiebudget nu naar de juiste doelgroepen sturen en niet verspillen aan de minder interessante doelgroepen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Facebook en LinkedIn advertising. Door een lijst met mensen (.csv-bestand) te importeren, kun je lookalikes creëren. Dit zijn mensen waarvan de interesses overeenkomen met die van de mensen in jouw lijst. Door een .csv-bestand te importeren met daarop iedereen die in jouw ideale converterende doelgroep valt, heb je een lijst die veel kwalitatiever (en dus effectiever) is dan een lijst waarin alle aanvragers van jouw weggever zijn meegenomen.
Wij zijn erg benieuwd of je één (of meerdere) van deze tips toe hebt kunnen passen in je business. Laat je het hieronder even weten?
Wil je nog meer uit jouw social media advertising halen? Of wil je een keer strategisch sparren met een van onze specialisten? We denken graag met je mee en bieden graag ondersteuning bij het online uitbouwen van jouw business. Vul onderstaand formulier in en we spreken elkaar snel.
[activecampaign form=17]