#1 – Profielnaam
Instagram is een uitstekende tool om tot je doelgroep te spreken met behulp van beeld en tekst. De vindbaarheid van jouw Instagram account is cruciaal om op te vallen bij jouw doelgroep online. Wat je precies kunt doen om jouw business Instagram account beter vindbaar te maken is om je profielnaam te wijzigen.
Jouw profielnaam moet een bepaald keyword bevatten wat met het bedrijf te maken heeft en waar de doelgroep zich mee bezighoudt.
Heb je bijvoorbeeld een onderneming wat zich richt op het geven van advies op het gebied van fitness trainingsschema’s, gebruik dan een naam als “Sport Advies / Fitness schema” in de naam van je profiel. Wanneer je doelgroep een zoekopdracht uitvoert met het zoekwoord “sport advies” binnen Instagram, dan heb je meer kans om in zijn / haar resultaten te verschijnen. Ook is het voor Instagram zelf duidelijk waar jouw organisatie voor staat en kan er beter gestuurd worden in welke nieuwsfeed je geplaatst kunt worden. Het is daarom belangrijk om duidelijk te maken in je titel waar jouw organisatie voor staat. Dit brengt ons nu naar tip #2.
#2 – Keywords en Tracking-link in Biografie
Zoals ik al aangaf in tip #1, is het belangrijk dat jouw doelgroep, maar ook Instagram zelf, ziet waar jouw bedrijfsprofiel voor staat. Gebruik dus ook hier relevante keywords die aansluiten aan jouw ondernemingsactiviteiten. Maak vooral gebruik van bullet points voor een duidelijk overzicht en misschien wel emoji’s als dit past bij het imago van je onderneming. Vergeet niet dat social media platforms zijn bedoeld ter entertainment en dat er best een minder informele stijl gehanteerd mag worden.
Het belangrijkste onderdeel van tip nummer 2 is om gebruik te maken van een URL in de bio. Veelal kiezen bedrijven ervoor om hier een link naar de website in op te nemen.
Wat nog beter werkt is dat je een weblink creëert, waarbij je kunt meten hoeveel er nu daadwerkelijk via de geplaatste link in je biografie naar jouw website is gekomen.
Bitly is een veelgebruikt URL edit programma om de gewenste link te creëren voor deze traffic.
Ik raad ook aan, als je jouw marketingactiviteiten op Instagram beter meetbaar wilt gaan maken, om het programma Bitly te gebruiken bij elke post. Elk linkje kan dan individueel de metingen doorgeven en zo kun je precies achterhalen hoeveel traffic er via welk bericht of pagina zijn binnengekomen.
#3 – Tekst & beeld
Soms wordt er geadviseerd om geen tekst over je foto’s te plaatsen. Wees niet bang om dit te doen, want dit werkt juist erg goed om de aandacht van je bezoekers te trekken en duidelijkheid te creëren. Het tijdsvenster waarin jij de interesse jouw doelgroep weet vast te houden is veelal niet erg lang. Om zo duidelijk en krachtig mogelijk over te komen is de samenwerking tussen beeld en tekst erg belangrijk. Dit is niet alleen het geval op Instagram, maar ook op de andere social media platformen.
Laat dus zeker de belangrijkste boodschap zien in dat korte tijdsvenster waarin je even de aandacht hebt van je doelgroep.
Deel 2 van tip #3 is dan ook om goede foto’s en video’s te gebruiken voor al je uitingen. Benader je doelgroep vooral visueel met sterke kleuren, beelden, hoge contrasten en grijp hiermee de aandacht.
Natuurlijk zijn er veel meer tips om het juiste resultaat te behalen met Instagram en vooral op het gebied van Instagram Advertising. Wil je weten wat Instagram Advertising kan betekenen voor jouw onderneming? Of wil je een keer strategisch sparren met een van onze specialisten? We denken graag met je mee en bieden graag ondersteuning bij het online uitbouwen van jouw business. Vul onderstaand formulier in en we spreken elkaar snel.
Wij zijn erg benieuwd of je één (of meerdere) van deze tips toe hebt kunnen passen in je business. Laat je het hieronder even weten?
[activecampaign form=17]