Geschreven door
Support the line
Datum
juni 28, 2017

E-commerce is booming business, dat is geen verrassing meer. Het aantal webshops is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld en dit groeit nog steeds. Het is alleen wel belangrijk dat je jouw klanten tevreden houdt en dat je de ontwikkelingen op e-commerce gebied bijhoudt. Zodra een andere webshop een nieuwe functie of mogelijkheid heeft en jij nog niet, zal de klant overstappen naar de concurrent. Om jou hierbij te helpen hebben wij de belangrijkste trends en tips op een rijtje gezet.

 

1. Snelle levertijden
Fast shopping is een belangrijke sleutel tot een succesvolle webshop. De klant wilt goed geïnformeerd worden over de bezorgstatus en het product zo snel mogelijk in huis hebben. Klanten verwachten dat het de volgende dag geleverd kan worden, andere webshops kunnen dat immers ook. Met levertijden van 3 of meer werkdagen gaat de klant eigenlijk al niet meer akkoord. Deze verwachting zorgt wel voor logistieke uitdagingen, het is daarom van belang om logistiek alles goed geregeld te hebben.

2. Meerdere betaalmogelijkheden
Je zult meer conversies krijgen wanneer het voor de klant zo makkelijk mogelijk is om af te rekenen. Het gemakkelijk maken van het afrekenproces kan onder andere door meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Een optie die naast iDEAL zeker niet mag ontbreken is de mogelijkheid om achteraf te betalen (Afterpay). Door klanten deze optie te geven zijn ze eerder geneigd iets te bestellen. Dit komt omdat ze niet direct hun geld kwijt zijn en het gevoel hebben dat ze makkelijker kunnen retourneren zonder dat ze lang op hun geld moeten wachten. Verder zijn de opties om met PayPal of creditcard te betalen ook steeds meer in trek.

3. Goede klantenservice
Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het zeker nog niet. Een goede webshop beschikt over een goede klantenservice. Klanten willen hun vragen snel en duidelijk beantwoord hebben, zowel via social media als via mail of telefoon. Wanneer een klant ervaart dat de klantenservice niet goed is, zal hij/zij sneller ontevreden zijn en misschien overstappen naar een andere webshop. De reactiesnelheid op Facebook is bijvoorbeeld een indicatie van een goede klantenservice. Klanten weten hierdoor dat jouw bedrijf snel op hun vragen kan reageren.

4. Retourneren
Een moeilijk retourproces kan voor klanten een reden zijn om niks te kopen bij een webshop. Om een klant tevreden te houden en herhaalaankopen aan te sporen, moet je als webshop retours snel en duidelijk kunnen afhandelen. Het retourproces kan makkelijker gemaakt worden door bijvoorbeeld een retourformulier met de bestelling mee te sturen en gratis retourneren aan te bieden. Houd ook de regels voor retourneren in de gaten!

5. Omnichannel
Nu er zoveel kanalen beschikbaar zijn om de klanten te bereiken, is het van groot belang om deze kanalen goed op elkaar af te stemmen. Het gaat hier om het begrip omnichannel. Omnichannel betekent dat de uitstraling, content en beleving op elk kanaal gelijk is. Dit gaat verder dan de deuren van de winkel of de virtuele omgeving van de webshop. Met een goede omnichannel-strategie zorg je ervoor dat alle kanalen naadloos in elkaar overlopen en elkaar goed aanvullen. Om je als webshop te kunnen blijven onderscheiden is een omnichannel-strategie onmisbaar.

 

Mocht je ondersteuning willen op het gebied van online marketing voor jouw webshop, dan kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via info@theblueagency.nl.

Tags
Categorieën