Geschreven door
Support the line
Datum
mei 4, 2017

Wat is influencer marketing?
Bij influencer marketing gaat het om de invloed van personen op de meningen, emoties en het (koop)gedrag van anderen. De influencer is degene die impact heeft op deze meningen, emoties en (koop)gedrag. Influencers worden gezien als betrouwbaar, waardoor influencer marketing een effectieve manier is om het bereik binnen een bepaalde doelgroep te vergroten. Daarnaast is het een efficiëntere manier dan andere vormen van advertising. Influencer marketing is een marketingcommunicatiemiddel waarbij bekende of minder bekende vloggers, bloggers of andere mensen onbetaald of betaald worden ingezet door bedrijven en merken.
Wat mensen vaak vergeten is dat het bij influencer marketing niet gaat over zomaar wat geld overmaken of producten opsturen naar mensen met zoveel mogelijk volgers. Het belangrijkste van influencer marketing is de authentieke en betekenisvolle interactie tussen de influencer en de volgers. Volgers herkennen zich vaak in de influencer en bouwen daarmee een soort band op.

Waarom influencer marketing?
Influencer marketing kan voor verschillende doeleinden worden ingezet:
– Nieuwe doelgroep benaderen
– Doelgroepen aanspreken die het bedrijf normaal lastig kan bereiken
– Positieve aandacht creëren
– Een groter bereik creëren
Een influencer kan voor deze dingen zorgen, maar dan moet het bedrijf wel goed opletten dat de influencer goed bij het bedrijf en de producten past. Want wanneer een influencer teveel commerciële content produceert, niet authentiek is of niet open is over de sponsoring kan dat de vertrouwensband met de volgers aantasten. Dan wordt de influencer niet meer als betrouwbaar en geloofwaardig gezien. Een influencer zal die vertrouwensband met zijn/haar volgers altijd beschermen. Dit is ook waarom influencers zo effectief zijn, volgers hebben het gevoel dat zij hen persoonlijk kennen. Influencers staan heel dichtbij een specifieke doelgroep, hierdoor kunnen hun kanalen een perfect middel zijn om een nieuw product op de markt onder de aandacht te brengen en te introduceren bij een specifieke doelgroep.

Er zijn verschillende vormen van influencer marketing. Bij de ene vorm krijgt de influencer betaald door het bedrijf en een andere manier is dat de influencer wordt beloond in de vorm van producten die ze toegestuurd krijgen of dat ze worden uitgenodigd voor exclusieve evenementen. Daarnaast kunnen bedrijven ervoor kiezen om influencers in te zetten voor een langere periode. Er wordt dan een relatie ontwikkeld met de influencer. Op langere termijn is dit beter voor de resultaten van influencer marketing.

Er zijn verschillende platformen waar influencers en bedrijven elkaar vinden. Houd goed in de gaten dat de influencer goed aansluit bij het bedrijf en/of het product. De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid blijven altijd het belangrijkste!

 

Meer weten? Mail dan naar lauren@theblueagency.nl

Tags
Categorieën