Geschreven door
Support the line
Datum
april 20, 2017

Hoewel content marketing geen nieuw begrip is, speelt het een steeds grotere rol in de online positie van bedrijven. Voor content marketing is het van belang dat je weet wie je wilt bereiken. Goede content marketing sluit namelijk precies aan op de doelgroep van jouw bedrijf. Hiervoor moet je wel weten hoe jouw doelgroep eruit ziet. Voor wie doe je het eigenlijk? Wat houdt hen bezig? Wanneer voelen zij zich aangesproken?

Wat is content marketing?

Het Content Marketing Institute geeft de volgende definitie aan het woord contentmarketing: ‘’Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.’’
Vrij vertaald naar het Nederlands staat hier dat content marketing een strategische marktbenadering is, gefocust op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content met als doel specifieke klanten aan te trekken en te behouden – wat uiteindelijk dient te leiden tot winstgevend klantgedrag.

Content marketing kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn en omvat alle soorten content: nieuwsberichten, blogs, handleidingen, FAQ’s, interviews etc. In content marketing staat niet het promoten van een product centraal, maar de wensen en behoeften van een klant. Op deze manier kun je klanten binden aan het merk.

Het Content Marketing Institute organiseert elk jaar Content Marketing World, een evenement wat volledig draait om content marketing. Hieronder vind je een inspirerende video van de highlights Kevin Spacey zijn presentatie tijdens Content Marketing World 2014. Hierin vertelt hij de kracht van het verhaal.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=126&v=NJnP2wsgnoA

Hoe creëer je een content marketing strategie?

1. Stel doelstellingen op. Waarom begin je met content marketing of waarom breid je je strategie uit? Wat zal het opleveren voor je bedrijf?

2. Doe onderzoek. Als eerste is het belangrijk om te weten hoe je doelgroep eruit ziet. Wat houdt hen bezig en wanneer voelen zij zich aangesproken? Hoe ziet de ideale klant eruit en welke behoeften heeft deze?

3. Ga op zoek naar onderwerpen die jouw klanten interessant vinden. Welke soort content spreekt jouw klanten aan?

4. Start met het creëren van content. Ga op zoek naar verhalen of interessante feiten van je bedrijf, alles kan gebruikt worden! Een handige tool hierbij is het maken van een content kalender, hier hebben we al eerder een blog over geschreven.

5. Het verspreiden en promoten. Aan het gebruik maken van content marketing heb je niks wanneer het niet gelezen wordt. Kies de juiste kanalen om de content te verspreiden. Denk hierbij aan een nieuwsbrief, social media kanalen of via betaalde promoties op bijvoorbeeld Facebook.

Wil jij gebruik maken van content marketing of je verder laten adviseren? Je kunt ons vrijblijvend een mailtje sturen via hallo@theblueagency.nl

bron: http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/

Tags
Categorieën