Geschreven door
Support the line
Datum
juni 15, 2017

Een webinar is een lezing, workshop of een andere vorm van kennisoverdracht die plaatsvindt via internet. Een webinar wordt ook wel een online seminar genoemd. De deelnemers van het webinar kunnen via hun eigen computer de presentatie volgen en de spreker zien en horen. Deelnemers kunnen het webinar dus volgen waar ze willen! Tijdens interactieve webinars vindt er contact plaats tussen de spreker en deelnemer door middel van vraag-en-antwoordsessies. Hieronder vind je vijf tips voor een succesvol webinar.

 

1. Zorg voor goede webinarsoftware.
Het allerbelangrijkste onderdeel van een succesvol webinar is de software die je gebruikt. Als je namelijk geluid, beeld en een presentatie tegelijk wilt streamen komt daar veel techniek bij kijken. Daarnaast is een goede internetverbinding ook cruciaal. De juiste software is essentieel om problemen tijdens het webinar te kunnen voorkomen. Goede webinarsoftware biedt je ook de mogelijkheid om het webinar interactiever en interessanter te maken voor jouw deelnemers. Voorbeelden van software zijn Adobe Connect en GoToWebinar.

2. Neem je webinar op.
Een van de grote voordelen van een webinar is dat je het kunt opnemen. Zo kunnen de deelnemers het webinar altijd terugkijken en kunnen mensen die het niet op dat tijdstip konden volgen, het webinar bekijken wanneer het hen uitkomt. Wanneer een webinar demonstraties of instructies bevat, is het sowieso het beste om het webinar op te nemen. Zo kunnen de deelnemers dit gedeelte altijd nog op hun eigen tempo terugkijken.

3. Houd je presentatie interessant.
Niet iedereen is een presentator van nature en het feit dat een webinar online is, maakt het nog een stukje moeilijker. Het lijkt alsof een webinar hetzelfde is als een seminar waarbij je de deelnemers fysiek ziet, maar bij een webinar hoeven deelnemers alleen maar naar hun beeldscherm te kijken. Hierdoor is het voor de deelnemers makkelijker om tijdens een webinar even snel hun mail te checken en raken ze sneller afgeleid. Het is daarom belangrijk om je presentatie interessant en levendig te houden. Zorg voor visuals en een afwisselende presentatie, zodat de deelnemers hun aandacht erbij kunnen houden.

4. Promoot je webinar.
Voorafgaand aan je webinar wil je natuurlijk dat mensen hiervan op de hoogte zijn. Het is daarom van belang dat je op tijd begint met het promoten van je webinar. Stuur bijvoorbeeld een mailing uit naar je huidige en potentiële klanten of promoot je webinar via Facebook of andere relevante social mediakanalen. Zorg ervoor dat je van tevoren ongeveer weet hoeveel mensen je webinar willen volgen, zo heb je meer inzicht in de deelnemers.

5. Test, test, test!
Ruim voordat je webinar begint moet je al je software, internetverbinding en faciliteiten hebben getest. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand er tijdens het seminar achter komt dat de microfoon of de chatbox niet werkt. Wanneer er iets niet werkt, verliest het webinar zijn kracht en zullen er deelnemers afhaken. Dat is niet de bedoeling. Zelf kun je dan ook zonder stress het webinar starten en kan alles zonder problemen verlopen.


Wil je meer informatie over hoe jij het beste je webinar kunt promoten of wil je een landingspagina laten maken zodat mensen zich kunnen inschrijven? Mail dan naar ted@theblueagency.nl!

Tags
Categorieën