Het is normaal voor bedrijven om doelen te stellen, zowel op korte termijn als op lange termijn. Maar stel jij ook doelen voor social media? Dit mag in het digitale tijdperk van tegenwoordig absoluut niet meer ontbreken! Social media kun je namelijk niet meer alleen gebruiken om informatie te ‘zenden’. De interactie die bedrijven kunnen hebben met hun klanten via social media is veel belangrijker! Dankzij social media kun je veel sneller en beter in contact komen met de juiste doelgroep dankzij alle mogelijkheden die het biedt.
Wanneer je hebt besloten om social media in te zetten om in contact te komen met jouw doelgroep is het belangrijk om hiervoor doelen te stellen. Maar alleen zeggen dat je het gaat doen en vervolgens uit de losse pols alles gaan posten, heeft geen zin. De kans is dan groot dat het niet aansluit op jouw doelgroep en dat je zo ook geen betrokkenheid kunt genereren.
Doelen stellen is al een stap in de goede richting. Maar onduidelijke doelen maken het nog moeilijker om deze te behalen. Wanneer je doel duidelijk geformuleerd is, heb je precies inzicht in wat je wilt bereiken en hoe je dit gaat doen. Een handige methode om duidelijke doelen te kunnen formuleren is de SMART-methode. Mocht je niet weten wat de SMART-methode inhoudt, leggen we het hieronder even uit.
Specifiek
Je doel moet specifiek zijn, want dat geeft je een duidelijk inzicht in wat je precies wilt bereiken. Maak je doel zo specifiek mogelijk. Dus niet ‘’Ik wil meer volgers’’, maar bijvoorbeeld ‘’Ik wil extra volgers op Facebook’’.
Meetbaar
Een doel moet meetbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat je kunt meten of je je doel hebt bereikt. Een voorbeeld hiervan is: ‘’Ik wil 500 extra volgers op Facebook’’.
Acceptabel
Een acceptabel doel is een doel dat daadwerkelijk bereikbaar is. Het doel moet uitdagend zijn, maar het moet ook haalbaar zijn voor het bedrijf. Is het in lijn met je doelgroep of product/dienst?
Realistisch
Naast specifiek, meetbaar en acceptabel moet een doel ook realistisch en relevant zijn. Dit houdt in dat het doel dat je hebt gesteld ook van toepassing is. Bedenk van te voren wat je gewenste eindresultaat is en maak zo je doel realistisch.
Tijdsgebonden
Een tijdsgebonden doel stelt een deadline. Zo weet je wanneer jij je doelstelling moet behalen. Bedenk van te voren goed hoe lang je nodig hebt om je doel te behalen. Door een deadline te stellen werk je gemotiveerder.
Of jouw bedrijf nu groot of klein is, doelen stellen voor social media gaat je echt helpen!