Geschreven door
Support the line
Datum
december 15, 2020

Online zijn is niet meer weg te denken in deze tijd en daarom zijn o.a. Facebook, YouTube, Google en Instagram de ideale plek om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Waarom is online zichtbaarheid eigenlijk zo belangrijk? Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig. Zolang de mensen niet weten wie je bent en wat je doet, zullen ze ook geen producten en/of diensten bij je afnemen. Dat wetende kun je beginnen te werken aan je online zichtbaarheid. En daarom hebben wij tips voor je op een rijtje gezet die antwoord zullen geven op je vraag: Hoe word ik meer zichtbaar online?

  1. Keuzes maken: waar wil ik online zichtbaarheid?

Richt je op de elementen waarvan je denkt dat ze voor jouw business relevant zijn. Het allerbelangrijkste is je website. Daarnaast maak je misschien gebruik van emailmarketing, een belangrijk onderdeel van je strategie. Dan hebben we het nog niet gehad over social media. Je social media kanaal structureel bijhouden kost nou eenmaal tijd, zeker als je dit niet uitbesteed. Probeer daarom de focus te leggen op 1 of 2 kanalen in plaats van op elk kanaal (semi)actief willen zijn. Zo heb je al 3 a 4 elementen waarop je je gaat focussen en om dat goed aan te pakken kost al genoeg tijd.

2. Relevante content voor zowel mails als posts

Natuurlijk ben je vrij om te posten/mailen wat je wilt. Maar zorg er ook voor dat de content die je meegeeft relevant is voor je doelgroep. Zodat je volgers of contacten betrokken blijven en het gevoel hebben dat het ook waardevol is om je te blijven volgen of om op je mailinglijst te blijven staan. Bedenk waar behoefte aan is bij je doelgroep, wat de vragen zijn die je aan de lopende band krijgt of wat jouw doelgroep leuk/interessant vindt om te zien.

3. Wees persoonlijk.online zichtbaarheid

Naast dat je relevante content deelt en jouw doelgroep van informatie voorziet, kun je natuurlijk ook heel goed iets persoonlijks vertellen. Het is jouw bedrijf/merk dus laat zien wie je bent! Wie weet ligt dit juist heel erg in lijn met relevante content. Waarom ben je jouw bedrijf begonnen? Wat zijn jouw gedachtes? Waar loop jij wel eens tegenaan? Waar ben je op dit moment mee bezig? Door deze vragen te verwerken in je posts/blogs kun je herkenning en nieuwsgierigheid creëren bij je volgers en websitebezoekers. Tip: maak voor de social media een contentkalender voor jezelf, zodat je een goede balans kunt maken in verschillende types content.

4. Like, comment, share. REPEAT

Interacte op social media is heel belangrijk voor je online zichtbaarheid. Kijk niet alleen naar je eigen likes en reacties, maar like ook berichten van anderen. Plaats eens wat vaker comments zodat mensen zien wie je bent en wat je te zeggen hebt. Dit zorgt ervoor dat mensen die jou nog niet kennen je pagina gaan ontdekken. Omdat ze jou pagina voorbij zien komen bij de persoon waarop je reageert.

5. #hashtag #social media

Je zult misschien denken huh, wat zeg je nou? De hashtag werd jaren geleden geïntroduceerd en aan de lopende band gebruikt door iedereen. De hype was onder de persoonlijke accounts over gewaaid waardoor je het misschien niet heel vaak meer ziet op je tijdlijn. Toch is de hashtag ontzettend belangrijk voor bedrijven, omdat het meer vindbaarheid creëert. Op Instagram kun je bijvoorbeeld heel duidelijk zoeken op hashtags om zo specifieker jouw zoekopdracht te vinden.

Stel dat je opzoek bent naar een gezond recept, zoek dan eens op #gezondrecept. Succes gegarandeerd! Door hashtags toe te voegen aan je posts kan men je gemakkelijker vinden op social media. #onlinezichtbaarheid #advertising #ondernemer #onlinezichtbaarheidverbeteren

6. Durven content te maken

Online kun je zoveel verschillende soorten content maken. Beperk je zelf niet tot reguliere posts, maar durf ook YouTube filmpjes, stories, IGTV, live uitzendingen, reels of misschien wel een podcast te maken. Wie weet past dit soort content juist heel goed bij jouw doelgroep. Probeer het en ontdek of het bij jou past. 

7. Zoekwoord optimalisatie

Gebruik in je website de woorden waarvan je denkt dat ze veel in zoekopdrachten gebruikt worden. Zo kun je bijvoorbeeld een blog schrijven over een onderwerp waar veel vragen over zijn. Wanneer je de zoekwoorden verwerkt in je blog is de kans groot dat men met de zoekopdracht bij jouw website uitkomt. 

8. Eat. sleep. online. Repeat

De laatste tip is misschien wel de belangrijkste. Alle eerder benoemde tips zijn overbodig als je niet consequent bezig bent met online zichtbaarheid. Probeer op je social media regelmaat te krijgen en voor jezelf vast te leggen hoe vaak per week je iets post. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een contentkalender. Wanneer men op jouw pagina kijkt en ziet dat de laatste post 3 maanden geleden is kan men gaan twijfelen of jouw business nog actief is. Het up to date houden geldt niet alleen voor je social media. Ook je website moet recent zijn. Denk hierbij o.a. aan de volgende punten:

  • recente data van cursussen, workshops of masterclasses
  • Recente reviews 
  • Recent afgeronde opleidingen toevoegen aan je verhaal
  • Knoppen weghalen naar links die niet meer bestaan. 

 

[activecampaign form=7]